Zbog probijenih rokova izgubljeni milioni

Zbog probijenih rokova izgubljeni milioni

Brojni višegodišnji projekti institucija BiH godinama tapkaju u mjestu, što ima i ogromne finansijske posljedice, a nadležni uglavnom odbijaju da objasne razloge probijanja rokova.

Na te i druge probleme u toj oblasti ponovo su upozorili revizori u najnovijem godišnjem izvještaju o glavnim nalazima i preporukama za 2016. godinu koji je objavila Kancelarija za reviziju institucija BiH.

Pojedini projekti na epilog čekaju još od 2010. godine, a prvog dana ove godine institucije su imale na raspolaganju više od 197,1 miliona maraka za višegodišnje projekte, od čega je najveći dio prenesen iz ranijih godina.

“Neefikasna realizacija kapitalnih projekata može imati za posljedicu poskupljenje istih i povećanje ukupnih troškova njihove realizacije, odnosno negativne efekte po javna sredstva”, istakli su revizori.

U analizi je izdvojeno nekoliko projekata, među kojima su svi višemilionski, a čija realizacija ne ide onako kako je zamišljeno.

Među njima su nabavka i opremanja objekta za Centralnu kancelariju i Regionalni centar Banja Luka Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, remont helikoptera u Ministarstvu odbrane BiH, te izgradnja objekata Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA) u Banjoj Luci.

U mjestu godinama tapkaju i nabavka prostora za smještaj institucija BiH, koje vodi Služba za zajedničke poslove institucija BiH, te digitalizacija koja je u rukama Ministarstva komunikacija i transporta BiH.

Generalni stav revizora je da je stepen realizacije višegodišnjih projekata konstantno nizak, odnosno iznosi oko 25,7 posto i to zbog kašnjenja u sprovođenju tenderskih procedura, te sporog rješavanja imovinsko-pravnih odnosa.

Revizori su utvrdili da pojedine institucije posljednjih godina nisu ni pokušavale da se uhvate u koštac sa izvršenjem projekata.

Tako, u godišnjem finansijskom izvještaju UIO za 2016. godinu nisu obrazloženi razlozi neiskorištavanja dostupnog novca, iako ova institucija i dalje izdvaja znatan iznos za zakup dijela poslovnog prostora u Banjoj Luci (442.677 KM godišnje).

“Posljednja aktivnost koja je obavljena po ovom projektu odnosi se na raspisivanje javnog poziva za nabavku objekta u 2014. godini, dok u 2015. i 2016. godini nisu preduzimane nikakve aktivnosti radi pronalaženja adekvatnog rješenja za nabavu navedenog objekta”, naveli su revizori.

Probleme u ovoj oblasti popisali su nedavno i nadležni u Ministarstvu finansija i trezora BiH u izvještaju o realizaciji višegodišnjih projekata koje su pripremili i dostavili Vijeću ministara BiH.

Tu informaciju su usvojili ministri na sjednici krajem jula, a u jednom od usvojenih zaključaka institucije su zadužene da u roku od 30 dana ministrima pripreme detaljne izvještaje o realizaciji projekata u kojoj će posebno biti navedeni razlozi kašnjenja, kao i prijedlozi mjera za njihovu bržu realizaciju.

Razlozi za kašnjenje (podaci Ministarstva finansija i trezora BiH)

  • žalbe i drugi problemi u postupku javnih nabavki
  • promjene projekata
  • loši vremenski uslovi – snijeg i magla
  • privremene obustave radova zbog tužbi
  • imovinsko-pravni odnos
  • nepredvidivi radovi

Neki od spornih projekata

  • nabavka i opremanje objekta za Centralnu kancelariju i Regionalni centar Banja Luka UIO BiH
  • remont helikoptera u Ministarstvu odbrane BiH
  • izgradnja objekata IDDEEA u Banjoj Luci
  • nabavka prostora za smještaj institucija BiH
  • digitalizacija

Agencije/A.Š.

O autoru

Srodni članci