Vesti u digitalnom obliku imale su dug, temeljan i put prepun unapređivanja, novih i otkrića i primene raznovrsnih ideja.
Kada je u pitanju oglašavanje na internetu u domenu informisanja javnosti uz najnovije vesti, detaljan istorijski razvoj posmatra se više gotovo jedan vek unazad. Od 90ih godina je intenzivno zastupljen period unapređivanja na internet platformi.
Pre nešto malo više od dve decenije, u svetu je postojalo 4925 izdanja novina u online formatu, a više od jedne trećine poticalo je iz Sjedinjenih Američkih država. U poređenju sa današnjim vremenom, taj broj je znatno veći danas, što je i rezultat različitih otkrića i usavršavanja interneta kao globalne mreže za informisanje putem vesti, upoznavanje, komunikaciju i saradnju.
Razvoj online vesti tokom 90ih godina
Prema izvorima, online sajt koji je namenjen za postavljanje vesti nastao je u Floridi, 1993. godine, a sledeće nastaje i u Velikoj Britaniji. Primarni razvoj stranica na internetu u vidu portala, odnosno posebnih adresa koje su specijalizovane za plasiranje vesti, vezuje se za period od pre 25 godina. U tom vremenu posebno su zapažene mogućnosti multimedijalnih formi, koje se oblikuju prema potrebama medijskih kuća, u skladu sa realnim situacijama i privlačnim naslovima za korisnike i posetioce interneta.
Tek naknadno, razvijaju se interaktivne funkcije i opcije komunikacije i dobijanja povratne reakcije na plasirane vesti. Krajem 1997. godine od strane BBC kuće kreiran je najsavremeniji sajt za vesti online do tada, koji je brojao više od 200.000 raznovrsnih stranica. Početkom 1999. godine, nastalo je i prvo zvanično udruženje online novinarstva, odnosno tadašnjih novinara.
Savremena unapređivanja vesti na internetu
Za razliku od primarnog razvoja vesti online mreže tokom 90ih godina, u današnjem vremenu se javljaju ne tako ključne, ali značajne inovacije. Već nakon 2000. godine, internet je dobio svoj unapređeni oblik, a posebno u narednoj deceniji, kada se razvijaju i unikatne društvene mreže, koje su učinile bliskim ljude iz čitavog sveta. U poslednjoj deceniji, unapređena su brojna svojstva za postavljanje online vesti, prvenstveno povezivanje portala i društvenih mreža – pre svega Facebook-a, Instagrama, a zatim i mnogih drugih.
Na taj način, “link”, inserti, ilustracije, video zapisi, kao i kompletne multimedijalne vesti na internetu, mogu se na jedan “klik” miša preneti sa portala na društvene mreže. To povećava njihovu vidljivost, stvara znatno masovniju publiku, i omogućava lojalnim posetiocima da u jednom koraku saznaju koje su najnovije vesti.
Pored toga, izum modernih aplikacija medijskih kuća, koje instaliranjem daju mogućnost slanja obaveštenja na “pametne” telefone i saznavanje vesti u svega nekoliko sekundi, učinio je internet portale još sadržajnijim, unikatnijim i posećenijim. Dodatno, pored izražene interaktivnost, veoma značajna karakteristika modernih online vesti jeste multimedijalnost.
To podrazumeva kombinaciju konciznog teksta, ilustracija, fotografija, video zapisa i animacija, radi kompletnog uvida u sve vesti. Takođe, mogućnost pristupanja i saznavanja vesti gde god se korisnici interneta nalazili, kao i naknadne jednostavne pretrage, dale su veliku prednost online mreži u odnosu na dosadašnje medije – štampu, televiziju i radio stanice.
Cilj informisanja javnosti jeste stvaranje uvida u sve vesti iz zemlje i sveta onda kada se i dogode, bez odlaganja. Razvoj online sveta, posebno internet portala za postavljanje vesti koji je posebno zastupljen u poslednje dve decenije, što se i prepoznaje na osnovu velikog broja poseta koje se ostvaruju na internet stranicama vesti, čiji su vlasnici već poznate ili nove medijske kuće.