back to top

Svet bez preduzetnika: 3 stvari koje utiču na preduzetnički duh

Uspešno preduzetništvo je ključ svake zdrave ekonomije. Preduzeća prikupljaju interesovanje javnosti za njihove proizvode i prodaju rešenja u zamenu za novac. Ova jednostavna razmena pomaže u izgradnji poslovanja i obezbeđivanju nacije. Preduzetnici pronalaze inspiraciju u nezavisnosti i njihovoj strasti da žive svoj san, u kojem je registracija firme samo početak.

Američka rijaliti TV serija Shark Tank pruža potencijalnim preduzetnicima priliku da šarmiraju bogate investitore zvane „ajkule“ i privole ih da ulože novac u njihove poslovne ideje. Emisija slavi preduzetnički duh i inventivne poslovne ideje koje imaju potencijal da revolucionišu društvo novim ili boljim proizvodom. Ali čak i ako uspeju da pridobiju “ajkule”, ne uspevaju svi. Zašto? Setu Godinu, autoru bestselera Njujork tajmsa, često se pripisuje da je rekao: „Čovečanstvu ne manjka izvanrednih ideja, ono što nedostaje je volja da se one sprovedu.”

Covid-19 i oružani sukobi širom sveta izazvali su emocionalne, finansijske i političke tenzije. Pandemija i ratovi su uticali na to kako se vode preduzeća i kako su preduzetnici predviđali budućnost sveta. Preduzetnici su morali da se prilagode poslovnoj dinamici koja se eksponencijalno menja i rezultati su bili primetni. Sve ove nedaće navode na razmišljanje i postavljaju pitanje – kako bi izgledao svet bez preduzetnika?

Svet bez preduzetništva

Kako stoje stvari, u svetu bez preduzetnika ne bi bilo inovacija. A bez inovacija, i dalje bismo koristili zastarelu ili arhaičnu tehnologiju i usluge. Na primer, da Stiv Džobs nije unapredio staru telefonsku tehnologiju u ono što danas poznajemo kao iPhone, onda verovatno ne bismo imali usluge striminga kao što su Spotify ili Apple Music ili pogodnost kućne dostave od Wolt-a i Uber taksi usluge.

I razmislite o svim tim silnim propuštenim prilikama za zapošljavanje. Preduzetnici stvaraju mnoge mogućnosti za zapošljavanje, a sa povećanom stopom zaposlenosti dolazi i do stabilne ekonomije. Preduzetnici svake godine ulažu milione i milione u svoja preduzeća, vladu i druge investicije kao što su nekretnine, tehnologija i startap projekti.

Vratimo se u stvarnost – svet u kome preduzetništvo još uvek postoji – i pogledajmo koje okolnosti trenutno najviše utiču na privatno preduzetništvo? Kako bismo dodatno mogli da poboljšamo trenutni scenario, a da ne izgubimo nesumnjive koristi i benefite koje smo, kao čovečanstvo, otključali?

Tri stvari koje trenutno utiču na preduzetništvo

Postoji nekoliko stvari koje mogu imati ključni uticaj na duh preduzetnika, odluku da li kupiti ili otvoriti biznis i šanse za uspeh:

Lična sloboda

Posedovanje privatnog biznisa pruža vam ličnu slobodu izbora sopstvenog radnog obrasca, metoda i kulture. Možete da odlučite kako će vaše poslovanje da funkcioniše, koje klijente ćete preuzeti, koga ćete izabrati za svog poslovnog partnera, koliko sati treba da radite, kako delegirate posao svojim zaposlenima, itd.

U suštini, dobijate potpunu slobodu svoje sopstvene odluke. Tu je i finansijska sloboda koju dobijate kada vaš posao počne da raste i kada postignete ono što ste nameravali da postignete. Druga strana medalje je da ste takođe lično odgovorni ako stvari krenu naopako.

Državne mere i bankarski krediti

Politika i novac utiču na duh preduzetnika, ličnu i finansijsku slobodu, usluge i proizvode. Postoji nekoliko načina na koje država može da podstakne preduzetništvo i mnogi počinju da menjaju politike kako bi osigurali da se više ljudi zainteresuje za preduzetništvo.

Banke su takođe olakšale dobijanje kredita za startapove i preduzeća. Ipak, uvek može više… Prema brojnim iskustvima, najbolja stvar koju država i banke mogu da urade jeste da dozvole preduzetnicima da rade ono što najbolje rade – stvaraju.

Društveni mediji i lični brending

Neki preduzetnici takođe mogu izgubiti svoj preduzetnički duh tako što na kraju ne iskoriste mnoge prednosti društvenih medija, kreiranja sadržaja i ličnog brendiranja.

Iskoristite preduzetništvo izvan pukog stvaranja revolucionarnih proizvoda ili usluga koje zarađuju novac isključivo zarad novca. Preduzetnicima je potreban dodatni kanal da podele svoje znanje i stručnost sa svetom. Kada preduzetnik može da podeli svoju priču, neuspehe i svoj put ka uspehu, to oživljava njihov duh i takođe inspiriše njihove klijente.

Ciljani društveni mediji omogućavaju upravo to. Malo rada na ličnom i poslovnom brendiranju preduzetnicima bi moglo da osigura njihovu poziciju na društvenim medijima i otvori im put ka novim poslovnim mogućnostima.

Da zaključimo, najbolje vreme za preduzetnike da zablistaju je u vremenima velikih društvenih previranja. Dakle, sada je i vaše vreme da zablistate.

DRUGI UPRAVO ČITAJU