back to top

Veće mogućnosti za internet-kupovinu: Trgovci neće moći ograničavati pristup kupcima prema mjestu stanovanja

Veće Mogućnosti Za Internet-Kupovinu: Trgovci Neće Moći Ograničavati Pristup Kupcima Prema Mjestu Stanovanja

Stručnjaci u CEFTA usaglasili su tekst Odluke Zajedničkog odbora koji će osigurati da se pravila Evropske unije primjenjuju i unutar CEFTA najkasnije od 2025. godine, koliko će biti dovoljno da se uspostave pravila i procedure na nivou svakog CEFTA tržišta.

Geografsko blokiranje

CEFTA pravila o geografskom blokiranju donose jednak pristup robi i uslugama. Trgovci neće moći diskriminirati kupce u pogledu opštih uslova za robu koja se isporučuje na drugom CEFTA tržištu (u slučaju da trgovac nudi isporuku) ili se preuzima na lokaciji dogovorenoj s kupcem. Također, diskriminacija neće biti moguća za usluge poput elektronskih kao što su skladištenje podataka ili drugih poput usluga hotelskog smještaja.

Trgovci neće moći ograničavati pristup internet-trgovinama prema mjestu stanovanja kupca. Kupci će imati punu slobodu da izaberu da li žele kupovati na stranicama koje su prilagođene za njihovo domaće ili neko drugo CEFTA tržište.

Prema novim pravilima, zabranjena je i neopravdana diskriminacija u pogledu načina plaćanja.

Usluge povezane sa sadržajem zaštićenim autorskim pravima ili djela u nematerijalnom obliku – kao što su usluge streaminga muzike i e-knjige – bit će isključene iz djelokruga ovih pravila. Također, bit će isključene i ostale usluge kao što su finansijske, audiovizuelne, transportne, zdravstvene i socijalne usluge.

CEFTA je nedavno provela istraživanje o praksi geoblokiranja. Rezultati pokazuju da je tek 1 od 4 pokušaja da se nešto kupi online na susjednim CEFTA tržištima uspješan.

Bh. kupci koji žele da naruče proizvode ili usluge iz regiona uglavnom se susreću sa geografskim blokiranjem u nekoj od 4 faze kupovine: pristup internet-stranici, registracija, dostava i plaćanje.

Na CEFTA tržištima najviše prepreka ove vrste je u online trgovinama u Moldaviji (87,5%) i Srbiji (86%), a najmanje u Crnoj Gori (61%). Sa druge strane, e-prodavnice u BiH u 69% slučajeva imaju barijere za kupce iz regiona.

Propisi

Kupci iz inostranstva često otkazuju narudžbe kada vide ukupni trošak koji, zbog skupe dostave i carine, nekada bude i višestruko veći od cijene proizvoda koji žele naručiti.

Posebnu prepreku predstavljaju propisi. Neusklađena je regulativa sa EU i drugim CEFTA tržištima i različiti zakoni povezani s prevozom robe za svako tržište, a u BiH je ograničena upotreba digitalnih platnih instrumenata, poput PayPala, što je važno za strane kupce.

www.oslobodjenje.ba

Supported by TNT Grupacija

DRUGI UPRAVO ČITAJU