back to top

Da li je fudbal u Evropi popularniji od košarke?

Krenuo je jedan od najiščekivanijih sportskih događaja godine – Svetsko prvenstvo u košarci ili Mundobasket. Paralelno sa njim očekujemo i početak nacionalnih fudbalskih takmičenja u svim jačim evropskim ligama.

Pokušali smo među sportskim radnicima, gledaocima, navijačima i kladiteljima saznati da li je zaista i koliko košarka popularnija od fudbala?

Ako je suditi po onome što kažu iz kladionica 22bet i Bet365, Mundobasket se zaista očekuje sa velikim nestrpljejem i napetost se može rezati nožem. Tenzija ipak nije tolika kada su fudbalska prvenstva u pitanju, ali mundobasket se igra manje od mesec dana a nacionalne lige se igraju gotovo celu godinu (sa kraćim pauzama).

Istorijat i tradicija najjačih evropskih liga u fudbalu i košarci

Kada govorimo o popularnosti sportova u Evropi, ne možemo zaobići dugogodišnju tradiciju i istorijat najjačih evropskih liga u fudbalu i košarci.

Fudbalske lige: Većina evropskih zemalja ima bogatu fudbalsku tradiciju koja seže unazad više od veka. Engleska Premier liga, po mnogima smatrana najjačom ligom na svetu, nastala je 1888. godine kao “The Football League” i tokom godina postala je globalni fenomen. Španska La Liga, osnovana 1929. godine, takođe je domaćin nekim od najvećih svetskih klubova poput Barcelone i Real Madrida. Bundesliga i Serie A, osnovane 1963. i 1898. godine, također su sinonim za kvalitetan fudbal i domaćini su timovima sa svetski priznatim igračima.

Košarkaške lige: Dok fudbal ima duboko ukorenjenu tradiciju, košarka se također može pohvaliti svojom bogatom istorijom, posebno u nekim evropskim zemljama. Španska ACB liga, osnovana 1957. godine, jedna je od najjačih košarkaških liga van SAD-a. Klubovi poput Real Madrida i Barcelone dominiraju ne samo na nacionalnom, već i na evropskom nivou. Turska Super Liga, iako mlađa, takođe se ističe visokim nivoom konkurencije. Evroliga, kao najprestižnije klupsko takmičenje u košarci, osnovana je 1958. godine i tokom godina postala je prava atrakcija za košarkaške fanove širom kontinenta.

Uzimajući u obzir bogat istorijat i tradiciju, jasno je zašto su ove lige toliko cenjene i popularne. Dok fudbal možda ima dužu tradiciju u mnogim zemljama, košarka je uspela da izgradi snažnu bazu fanova zahvaljujući sjajnim timovima, igračima i uzbuđenim utakmicama koje pruža.

Međunarodna klupska i reprezentativna takmičenja

Uticaj međunarodnih takmičenja na popularnost sportova ne može se zanemariti. Dok su domaće lige osnovni izvor uzbuđenja za mnoge fanove, međunarodne borbe za prestiž često donose dodatnu draž i okupljaju širi spektar gledalaca.

Fudbal:

UEFA Liga šampiona: Ovo prestižno takmičenje okuplja najbolje evropske klubove i predstavlja vrhunac klupskog fudbala u Evropi. Od finala na Wembleyju 1963. do magičnih noći u modernim stadionima, Liga šampiona je izvor nekih od najupečatljivijih trenutaka u istoriji fudbala. Himna Lige šampiona odzvanja u ušima mnogih fanova i simbolizuje evropsko klupsko natjecanje par excellence.

UEFA Evropa liga: Iako možda u senci svog starijeg brata, Lige šampiona, Evropa liga je također izvor mnogih nezaboravnih trenutaka i pruža priliku klubovima iz manjih evropskih liga da se takmiče na međunarodnom nivou.

Reprezentativna takmičenja: Svetsko i evropsko prvenstvo u fudbalu okupljaju nacije i stvaraju rivalitete koji traju decenijama. Pobede, porazi i dramati koji se odigravaju na ovim prvenstvima često postaju deo kolektivne memorije nacija.

Košarka:

FIBA Liga šampiona: Iako možda nema isti globalni uticaj kao neka fudbalska takmičenja, Liga šampiona u košarci je značajno takmičenje koje okuplja vrhunske evropske klubove i pruža visok nivo konkurencije.

Evroliga – Najelitnije takmičenje evropskih košarkaških klubova, neki ga i nazivaju “liga bogatih”. Ipak u košarci se vrte znatno manji novci nego u elitnom fudbalskom takmičenju, ali t ne umanjuje popularnost takmičenja.

Evrokup: Slično kao i Evropa liga u fudbalu, Evrokup pruža priliku timovima izvan elitnog kružoka da se takmiče na međunarodnom nivou.

Reprezentativna takmičenja: Evropska prvenstva u košarci često su prilika za manje nacije da bljesnu i pokažu svoj talenat. Rivaliteti poput onog između Srbije i Hrvatske ili Španije i Francuske čine ova takmičenja posebnim.

Iako je fudbal možda dominantan sport kada je reč o međunarodnim takmičenjima, ne može se poreći dubok uticaj i strast koju košarkaška takmičenja donose fanovima širom Evrope.

Ekonomski aspekti: Transferi, sponzorstva i zarada

Ekonomija igra ključnu ulogu u oblikovanju sportske industrije, a transferi, sponzorstva i ukupni prihodi kluba često su jasan pokazatelj koliko je određeni sport popularan i profitabilan.

Fudbal:

Transferi: U poslednjim decenijama, svota novca koja se okreće u fudbalskim transferima je astronomskih razmera. Igrači poput Neymara, Mbappéa i Pogbe preselili su se za sume koje premašuju 100 miliona evra. Ova ogromna ulaganja pokazatelj su koliko je fudbal finansijski moćan sport u Evropi.

Sponzorstva: Velike kompanije poput Nike, Adidas i Coca-Cola ulažu milijarde evra u fudbalske timove, takmičenja i igrače kako bi povećale svoju vidljivost i domet među fanovima.

Zarada klubova: Klubovi poput Real Madrida, Manchester Uniteda i Barcelone ne samo da dominiraju terenom, već i finansijskim izveštajima. Televizijska prava, prodaja dresova i sponzorski ugovori doprinose ogromnim godišnjim prihodima ovih klubova.

Košarka:

Transferi: Iako transferne sume u košarci ne dostižu cifre kakve se vide u fudbalu, i dalje postoje značajne svote koje se ulažu u top igrače, posebno kada prelaze iz Evrope u NBA ili obratno.

Sponzorstva: Veliki brendovi takođe sponzorišu košarkaške timove i takmičenja. Kompanije poput Jordan, Puma i Red Bull aktivno su uključene u sponzorisanje timova, igrača i turnira.

Zarada klubova: Dok evropski košarkaški klubovi možda ne generišu prihode na nivou fudbalskih giganta, oni ipak postižu značajne financijske uspehe, posebno vodeći timovi u ligama kao što su ACB ili VTB United League.

Gledanost i medijska prisutnost

Jedan od glavnih pokazatelja popularnosti sporta jeste njegova gledanost, bilo da je reč o direktnom praćenju na stadionima i sportskim dvoranama ili o broju gledalaca preko televizijskih ekrana i internet platformi.

Fudbal:

Gledanost uživo: Stadioni širom Evrope, poput Camp Nou u Barseloni, Old Trafforda u Manchesteru ili Allianz Arene u Minhenu, redovno su ispunjeni do poslednjeg mesta. Mnogi fudbalski navijači planiraju unapred i često putuju velike udaljenosti kako bi pratili svoj omiljeni tim uživo.

Televizijska gledanost: Utakmice Lige šampiona, kao i nacionalne lige poput Premier Lige ili La Lige, privlače milione gledalaca širom sveta. Prava za prenos ovih utakmica prodaju se za enormne sume novca, što samo potvrđuje njihovu popularnost.

Medijska prisutnost: Fudbal dominira naslovima sportskih rubrika, a najveće zvezde poput Lionel Messija ili Cristiano Ronalda često su u centru medijske pažnje.

Košarka:

Gledanost uživo: Dok košarkaške dvorane možda ne mogu da prime isti broj gledalaca kao fudbalski stadioni, atmosfera na utakmicama, pogotovo u zemljama sa snažnom košarkaškom tradicijom poput Grčke, Srbije ili Španije, može biti jednako električna.

Televizijska gledanost: Evroliga, kao i nacionalne košarkaške lige, također privlače značajnu gledanost, iako možda ne na nivou najvećih fudbalskih takmičenja.

Medijska prisutnost: Dok fudbal može dominirati sportskim naslovima, košarkaši poput Luka Dončića ili Giannis Antetokounmpo redovno su u centru pažnje, kako u Evropi, tako i širom sveta.

DRUGI UPRAVO ČITAJU