back to top

Loše javne usluge kvare poslovnu klimu

Piše Armin Zeba


Nakon nekoliko godina pauze koja je uslijedila nakon gašenja projekta Doing Business, Grupacija Svjetske banke objavila je izvještaj Business Ready, u kojem se ocjenjuje poslovna klima u 50 zemalja svijeta, uključujući Bosnu i Hercegovinu.

Tri kategorije

Loše javne usluge kvare poslovnu klimuPosloni ambijent u svakoj od ekonomija obuhvaćenih Izvještajem analiziran je po tri kategorije – regulatorni okvir, javne usluge i operativna efikasnost te 10 tema koje utiču na kompanije u njihovom razvojnom ciklusu (početak poslovanja, lokacija na kojoj se odvija poslovanje, komunalne usluge, radna snaga, finansijske usluge, međunarodna trgovina, oporezivanje, rješavanje sporova, tržišna konkurencija i nesolventnost poslovanja). Pod regulatornim okvirom podrazumijevaju se pravila i propisi kojih se kompanije moraju pridržavati prilikom pokretanja, vođenja, širenja, reorganizacije i prestanka poslovanja. Javne usluge, pak, predstavljaju usluge koje organi vlasti pružaju za podršku primjeni propisa te institucije i infrastrukturu koje omogućavaju obavljanje poslovne djelatnosti, dok se operativna efikasnost odnosi na pridržavanje regulatornog okvira i efikasno korištenje javnih usluga, koje su od direktnog značaja za kompanije. Loše javne usluge kvare poslovnu klimu

Bosna i Hercegovina najbolje ocjene dobila je u oblastima radne snage (69,87 od mogućih 100 bodova), međunarodne trgovine (68,65) i lokacije poslovanja (63,83).

“U tom pogledu, u zemlji postoje centri za zapošljavanje i programi obuke za pružanje podrške onima kojima traže posao, implementirane su dobre prakse u zakonskom okviru za međunarodnu trgovinu roba i usluga te postoji dobar zakon o građenju, s ključnim odredbama u vezi sa materijalima koji se trebaju koristiti da bi se osigurala dobra konstrukcija, protivpožarne mjere, kao i propisi kojima se uređuju rizici po zdravlje vezani za građevinske materijale“, navodi se u Izvještaju.

S druge strane, Bosna i Hercegovina najmanje bodova dobila je u oblastima oporezivanja (46,92), rješavanja sporova (49,92) i tržišne konkurencije (52,23). Kako  pojašnjavaju analitičari Svjetske banke, unutar tih oblasti zemlji nedostaje automatska ili online prijava poreza, digitalizacija sudskih procesa i institucionalni okvir za pružanje podrške za inovacije. Loše javne usluge kvare poslovnu klimu

“U segmentu operativne efikasnosti, Bosna i Hercegovina postiže dobre rezultate u oblasti lokacije poslovanja, gdje je za prenos vlasništva nad komercijalnom nekretninom potrebno 30 dana, što je znatno brže od globalnog prosjeka od 56 dana.

No, zemlja zaostaje u pokretanju poslovanja, gdje je potrebno 79 dana za registraciju domaće firme i 88 dana za stranu kompaniju, što je znatno duže od globalnog prosjeka od 32, odnosno 39 dana“, potcrtava se u Izvještaju, u kojem je u podkategoriji Pokretanje poslovanja naša zemlja dobila osrednjih 55,73 boda, slično kao i za kvalitet finansijskih (56,41) i komunalnih usluga (59,58) te kriterij nazvan Poslovna nesolventnost (61,23 boda).

Posmatrano po kategorijama, Bosna i Hercegovina najbolju zbirnu ocjenu (70,05) dobila je za operativnu efikasnost, a solidno je ocijenjen i njen regulatorni okvir (67,45), za razliku od javnih usluga, koje su sa samo 37,81 bodom svrstane među najgore na svijetu, u rangu onih u Lesotu i Sejšelima.

Bosna i Hercegovina najmanje bodova dobila je u oblastima oporezivanja (46,92), rješavanja sporova (49,92) i tržišne konkurencije (52,23)

Poređenje sa regijom

U kojoj mjeri katastrofalno loše javne usluge srozavaju bosanskohercegovački poslovni ambijent, najbolje ilustriraju ocjene te kategorije po temama, koje su daleko niže on onih dobijenih za operativnu efikasnost i regulatorni okvir. U podkategoriji Tržišna konkurencija javne usluge dobile su 38,69 bodova, u Pokretanju poslovanja 31,08, u Lokaciji polovanja 26,93, u Poslovnoj nesolventnosti 26,67, u Oporezivanju 25,00, a u finansijskim uslugama tek 20,56 bodova. Za nijansu bolja situacija je u Međunarodnoj trgovini (41,53), Rješavanju sporova (42,59) i Komunalnim uslugama (48,23), dok je jedini pozitivni izuzetak podkategorija Radna snaga, koja je ocijenjena sa visokih 76,79 bodova.

Za prenos vlasništva nad komercijalnom nekretninom u BiH je potrebno 30 dana, što je znatno brže od globalnog prosjeka od 56 dana.

U poređenju sa drugim zemljama regije obuhvaćenih Izvještajem, BiH je na polju operativne efikasnosti iza Sjeverne Makedonije (75,81) i Crne Gore (71,03), ali ispred Hrvatske (68,31). U kategoriji Regulatorni okvir, sve tri spomenute zemlje su ispred nas (Hrvatska – 73,48, Crna Gora – 72,48, Sjeverna Makedonija – 69,95), jedanko kao i u slučaju javnih usluga (Hrvatska – 70,24, Sjeverna Makedonija – 53,56, Crna Gora – 48,92).Loše javne usluge kvare poslovnu klimu

“Ekonomije iz regije Evrope i centralne Azije uključene u B-READY 2024. općenito pokazuju veći stepen spremnosti po kvalitetu njihovog regulatornog okvira nego po javnim uslugama potrebnim za olakšanje primjene propisa, omogućavanje prosperiteta firmi i unapređenja ishoda za radnike i društvo. Općenito pokazuju najbolje rezultate za pokretanje poslovanja, a najslabije za oporezivanje.

Na skali od 0 do 100, ekonomije u prosjeku postižu 65,5 bodova za kvalitet svog regulatornog okvira, što znači da je u prosjeku gotovo dvije trećine ekonomija na dobrom putu da budu spremne za poslovanje u ovoj kategoriji. Međutim, za svoje javne usluge postižu tek 49,7 bodova, što ukazuje da su samo upola spremne koliko bi trebale biti“, zaključuje se u Izvještaju.

Izvještaj sa 1.2000 indikatora

Business Ready je novi izvještaj Svjetske banke, osmišljen da na osnovu 1.200 indikatora “pomogne zemljama u stvaranju poslovne klime u kojoj su moguće maksimalne koristi za firme, radnike, potrošače, okoliš i društvo u cjelini“.

Loše javne usluge kvare poslovnu klimu
Birokratija je najteži kamen o vratu bh. ekonomije

Izvještaj za 2024. procjenjuje 50 ekonomija svijeta, izabranih tako da budu zastupljene sve regije i svi nivoi dohotka, u svrhu usmjeravanja reformi u tri glavne oblasti – kvalitet propisa, kapacitet za pružanje javnih usluga za njihovo provođenje i sveukupna efikasnost sistema.

Kako je najavljeno iz Svjetske banke, ovaj projekt će se dogodine proširiti na više od 100, a 2026. na 180 ekonomija.

Objava Loše javne usluge kvare poslovnu klimu pojavila se prvi puta na Business Magazine.

business-magazine.ba

DRUGI UPRAVO ČITAJU