Zračne prevoznike “ubija” usitnjeno europsko nebo

Zračne prevoznike “ubija” usitnjeno europsko nebo

Ove godine već su tri kompanije proglasile stečaj.

Izreka o “maloj bari s puno krokodila” izvrsno opisuje stanje na europskom nebu s kojeg su samo ove godine “pale” tri aviokompanije. Nakon italijanskog nacionalnog zračnog prevoznika Alitalije, pa druge njemačke kompanije po veličini Air Berlina, prošle sedmice nakon 48 godina rada “ključ u bravu” je morao staviti i britanski Monarch Airlines. To je najveći stečaj nekog avioprevoznika na Otoku zbog kojeg je 900.000 putnika ostalo bez prijevoza.

Uspon niskotarifnih kompanija

No, Monarch je muku mučio s finansijama već duže vrijeme. Financial Times je objavio kako je prošle godine američki Boeing ubrizgao 100 miliona funti u Monarch. Novac je trebao biti iskorišten za zamjenu Airbusovih aviona Boeingovim tokom 2018. i 2021. godine. Kako sada stvari stoje, za Boeing je to propala investicija. No, svim trima kompanijama koje su otišle u stečaj zajedničko je što su izgubile bitku od niskotarifnih kompanija na preusitnjenom europskom tržištu.

Naime, europsko tržište kratkolinijskih letova u posljednja dva desetljeća postalo je iznimno konkurentno agresivnim ulaskom jeftinijih prijevoznika koje simboliziraju irski Ryanair i britanski easyJet. Još prije 15 godina niskotarifni prevoznici su imali svega devet posto udjela na europskom tržištu. Danas drže 43 posto. To je dovelo do temeljne promjene na tržištu jer i tradicionalni prevoznici sve više primjenjuju oprobane i uspješne prakse niskotarifnih kompanija, poput naplaćivanja prtljage.

Pad cijena nafte posljednjih godina je doveo do značajnog pojeftinjenja kerozina, a što je dodatno zakompliciralo situaciju. “Dio kompanija se odlučio zbog jeftinog goriva na povećanje kapaciteta. Međutim, ovdje postoji samoregulirajući mehanizam – skok kapaciteta je doveo do pada prihoda, a oni koji to ne mogu izdržati nestaju”, ocjenjuje za Financial Times Jonathan Wober, analitičar avionskog tržišta.

Skok kapaciteta se najjasnije ogleda u slučaju Španije. Zbog nestabilne političke situacije prevoznici su u posljednje dvije godine smanjili broj letova prema Egiptu, Turskoj i Tunisu. Posljedični porast turističkog interesa za Španiju je doveo do povećanja kapaciteta u dvije godine za 16 miliona sjedišta. Ključna je bila prošla godina kada su kapaciteti porasli 14 posto. “Na zrelom tržištu to je praktički neviđena stopa rasta”, tvrdi John Grant iz konsultantske kuće OAG.

Drugi veliki problem je izrazita rascjepkanost europskog tržišta, posebno u poređenju s američkim. Tako najvećih šest avioprevoznika iz SAD-a drži 90 posto kapaciteta na tamošnjem tržištu, dok šest najvećih iz Europe ima tek 43 posto. Štoviše, europsko tržište je najnapučenije na svijetu. Na aerodrome Starog kontinenta slijeće 217 kompanija, a na sjevernoameričke tek stotinu, pokazuju podaci OAG-a. Fragmentiranost dovodi do niže profitabilnosti. Procjene međunarodne avioorganizacije IATA pokazuju da će američki prevoznici ove godine ostvariti dobit od 15,4 milijarde dolara, a europski 7,4 milijarde dolara.

Agencije/A.Š.

O autoru

Srodni članci