Može li sat produžiti eru Appleove slave?

Može li sat produžiti eru Appleove slave?

Sav uspjeh Applea dolazi od neprihvatanja postojećih zakona poslovanja. Tehnološki giganti poput Microsofta i Googlea su smatrali da platforma koja radi na bilo kojem hardveru mora imati najbolji rejting kod mušterija. Međutim, Steve Jobs je zastupao ideju da zatvorena platforma, koja bi nudila bogat dizajn i korisnički servis, može imati vrlo dobar odaziv kod potrošača. Bio je u pravu, no da li je Appleova oštrica spremna i za nove izazove tržišta?

Apple je vrijedan oko 650 milijardi dolara, što je trenutno dvostruko više od druge najvrednije kompanije na svijetu – Microsofta. Mnogi analitičari su optimistični kada se radi o prodaji Appleovih proizvoda ove godine i smatraju kako će kompanija zaraditi najmanje 230 milijardi dolara. Osim toga, Apple ima najviše gotovine, najjači brend i lanac maloprodajnih objekata koji funkcioniše najbolje na svijetu. Kompanija računa sa oko 500 miliona potrošača širom svijeta, koji su globalna elita ili žele da to postanu.

Tajna uspjeha

Iza Appleovog uspjeha stoji vrlo jednostavna formula – pronaći tehnologiju u nastajanju koja može promijeniti način na koji ljudi koriste i prenose informacije i sve to spakovati u neodoljiv proizvod za bogate klijente. Apple je na ovaj način stekao veliku prednost. Sa samo nekoliko proizvoda koji koriste isti softver, troškovi za istraživanje i razvoj (R&D) ovu su kompaniju koštali 3,3% ukupnih prihoda. Sa druge strane, Google za R&D izdvaja 14,9% prihoda, a Microsoft 13,1%.

Druga prednost Applea je poprilično monolitna publika koja kupuje cijelu grupu Appleovih proizvoda. Očekuje se da će Appleov najprodavaniji proizvod iPhone donijeti oko 170 milijardi dolara od prodaje i 85 milijardi dolara profita u ovoj godini. Analitičari koje je anketirao Bloomberg očekuju kako će Apple ove godine zabilježiti rast prihoda od 24%, jer je kompanija povećala prodaju u Kini. Drugi, pak, smatraju kako je Apple suviše ovisan o iPhoneu i jako ranjiv na ekonomsko usporavanje Kine. Upravo ti rizici postavljaju i važno pitanje za budućnost Applea: da li će kompanija uspjeti pronaći nešto novo kako bi održala dosadašnji rast?

Prošlost i kvote budućnosti

Apple je osnovan 1. aprila 1976. godine, u garaži Stevea Jobsa. Tadašnji Apple II je postao prvi personalni računar koji je uspio da postigne veliki uspjeh. Kompanija je, zbog određenih neslaganja, otpustila Jobsa 1995. godine čime je otpočeo i zaostatak Applea u odnosu na Microsoft. Kompanija je bila vrlo blizu bankrota, kada se Džobs ponovo vratio 1997. godine. Njegov prvi potez je bio smanjenje asortimana proizvoda, kako bi se fokusirao na samo četiri. Kompanija je započela sa kompjuterima u različitim bojama, iMacovima, a potom je 2003. godine osmišljena Apple iTunes Music Store, koja se pretvorila u iPod senzaciju. Prodaja je skočila na 6,2 milijarde u 2004. godini, a već 2007. godine na 37,5 milijardi. Te godine je lansiran i iPhone. Jobs je prepoznao priliku koja se pružila Appleu i počeo je kreirati platformu za mobilne telefone, koja će biti jednako velika i unosna kao što je Windows bio za desktop računare. U tome je i uspio, a danas više od 620.000 programera radi aplikacije za iPhone i iPade, koje su preuzimane više od 100 milijardi puta. Više od 850 njih se preuzme svake sekunde.

Od Jobsove smrti 2011. godine, poziciju izvršnog direktora preuzeo je Tim Cook koji nije odustao od koncepta koji je Jobs zacrtao. No, Jobs je znao kako da prepozna čega je tržište sito i šta novo želi, dok je pitanje kako će Apple reagovati kada tržište konačno bude sito pametnih telefona.

Očekuje se da će Apple sat, prvi novi proizvod nakon Jobsove ere, dostići 19 milijardi dolara u prodaji tokom 2017. godine. No, to je za 10% manje od onoga koliko je kompanija očekivala. Apple je, čini se, odustao od TV-a sa ravnim ekranom, a male su šanse i da će se ova kompanija uključiti u proizvodnju automobila. Možda će nove usluge donijeti i jaču vezu između potrošača i kompanije. Apple Pay sistem elektronskog plaćanja će donijeti novu milijardu dolara. Kompanija reformiše i Apple TV-set top box, kako bi aplikacije bile dostupne i u dnevnoj sobi, što bi značilo ostvarenje Cookovog nastojanja da ima uređaj za skoro svaki trenutak digitalnog života svake osobe.

Apple sigurno ima mnogo opcija, ali je pitanje koliko ima vremena. Kompanija bi prodaju mogla proširiti ka korporacijama, ako godinu dana staro partnerstvo sa IBM-om počne da rađa plodove. Prelazak na usluge je nešto po čemu je IBM postao slavan. Ukoliko i Apple krene tim putem, možda će zaraditi, ali ostaje činjenica na koju bi Apple mogao obratiti pažnju: IBM je kompanija koju je Steve Jobs volio da mrzi.

O autoru

Srodni članci