Konkurencija umire u Americi

Konkurencija umire u Americi

Rastuća tržišna koncentracija se negativno odražava na ulaganja u razvoj i istraživanje, nejednakost i produktivnost.

Američke kompanije postaju sve dominantnije na globalnom planu, gledano prema tržišnom udjelu u najvažnijim sektorima što otvara pitanje prelabave regulacije tržišnog natjecanja.

Kako navodi analiza Financial Timesa, ekonomski analitičari već godinama upozoravaju da pojedinim sektorima dominira tek nekoliko kompanija.

Analiza MMF-a
Google i Facebook zajedno kontroliraju gotovo 60 posto novca koji se u SAD-u godišnje uloži u digitalni marketing, pokazuju podaci eMarketera. Amazon će ove godine dohvatiti polovinu udjela na američkom tržištu e-trgovine dok je njegov udio na ukupnom tržištu maloprodaje tek pet posto. Rastućom tržišnom moći pozabavilo se i junsko istraživanje Međunarodnog monetarnog fonda (MMF).

Uzevši kao mjerilo razliku između proizvodne cijene i troška proizvodnje, istraživanje je ustanovilo da je ta razlika među američkim kompnijama uvrštenima na berzi u prosjeku porasla 42 posto između 1980. i 2016. godine. “Primjećujemo dokaze o rastućoj tržišnoj moći i opadajućoj konkurenciji u SAD-u”, kaže Daniel Leigh, zamjenik direktora MMF-ova odjela za zapadnu hemisferu.

Osim na konkurenciju, prevelika tržišna koncentracija se negativno odražava na iznos ulaganja u istraživanje i razvoj, naglašava Leigh. Jason Furman s Peterson instituta za međunarodnu ekonomiju te Peter Orszag, direktor Lazard Freresa, argumentiraju kako smanjena konkurencija i dinamizam u ekonomiji doprinose nejednakosti i slabom rastu produktivnosti.

Za rastuću tržišnu koncentraciju dijelom je “zaslužan” razvoj tehnologije, no dobar dio odgovornosti leži na regulatorima koji su dopustili previše spajanja i preuzimanja.

Demokratska senatorica iz Massachusettsa Elizabeth Warren, utvrdivši da “konkurencija umire u Americi”, pozvala je regulatore da strože razmatraju zahtjeve za spajanjima. Iz Bijele kuće poručuju kako to nije rješenje jer ograničava i razvoj manjih kompanija.

Agencije/A.Š.

O autoru

Srodni članci