Kineski utjecaj u regiji raste na račun Austrije

Kineski utjecaj u regiji raste na račun Austrije

Bečki institut za međunarodnu ekonomiju (WIIW) dobio je nalog od kineske ambasade u Beču da izvrši analizu koliko inicijativa “Jedan pojas, jedan put” djeluje po trgovinsku politiku i u sektoru infrastrukture, pošto je za Austriju istočna i jugoistočna Europa važna ekonomska regija.

Dosadašnji udjel Kine u direktnim investicijama u 16 zemalja istočne i centralne Europe iznosi svega 1,3 posto, ali, u poređenju s austrijskim udjelom u regiji, koji iznosi 19,1 posto, kineske investicije su se proteklih godina gotovo udvostručile, ističe bečki dnevnik Der Standard.

Mnogi projekti su zapravo obaveze po kreditima.

“Kinezi ne traže demokraciju i nadležnost kad daju novac”, kaže ekonomist WIIW-a Robert Stehrer, što je još jedan razlog zašto su dobrodošli.

Za razliku od EU, Kina ima prednost da može brzo i specifično koristiti novac centralne banke, upravo zato što je to “poluplanska ekonomija”, objašnjava njegov kolega Mario Holzner.

Osim toga, izgradnja bolje infrastrukture bi smanjila Kini i vlastite troškove proizvodnje i izvoza.

Ukupno, Kina će uložiti 13 milijardi dolara u 16 plus 1 zemljama. Za Zapadni Balkan ta sredstva su važna, kaže Holzner.

Međutim, kineski projekti infrastrukture očito imaju cilj povezivanja Grčke sa sjeverom. Kina se želi povezati s prosperitetnim područjima Europe. S druge strane, trgovini između balkanskih država nedostaje veza između Istoka i Zapada, poput prometnih veza. Kina proizvodi viškove i stoga želi otvoriti nova tržišta, te barem trenutno kupuje “gotovo sve što se nudi” u državama regije, kaže Gabor Hunya iz WIIW-a. Primjera radi, elektrane ili čeličane.

Te kupovine, međutim, nisu pratile bilo koji glavni plan.

EU sama reagira na to polahko, promatrajući i čekajući, kaže Stehrer. Međutim, WIIW ističe da predsjednik Komisije Jean-Claude Juncker razmišlja o  mogućnosti blokiranja kineskih ulaganja.

Austrija, također, želi igrati ulogu, no kasni jer je u prošlosti učinila premalo, pogotovo u cestovnim vezama prema istoku i sjeveru, zaključuje Holzner.

seebiz.eu/V.P.

O autoru

Srodni članci