Internet trendovi 2017 – onlajn oglašavanje

Internet trendovi 2017 – onlajn oglašavanje

Online oglašavanje više nije pitanje izbora, već neizbježna stavka u budžetu ukoliko Vam je ciljna publika mlađa od 60 godina. Izvještaj o internet trendovima 2017, koji je objavila Mary Meeker iz investicionog fonda Kleiner Perkins Caufield & Byers, prikazuje jako interesantne podatke kada je u pitanju onlajn oglašavanje.

Poređenje onlajn oglašavanja sa TV-oglašavanjem, sagledavanje trenda rasta oglašavanja usmjerenog ka mobilnim platformama, rast korištenja “ad blokera” i poboljšanje korisničkog servisa samo su neki od podataka koji su prikazani u izvještaju.

Onlajn oglašavanje je premašilo potrošnju u odnosu na tradicionalno TV-oglašavanje

Nije iznenađenje da je novac uložen u onlajn oglašavanje premašio potrošnju na tradicionalno TV-oglašavanje. U svijetu konstantnih inovacija u oblasti tehnologije, dominacije digitalnog marketinga i istraživanja velikih mogućnosti koje pružaju internet platforme, očigledno je da se sve veći broj kompanija udaljava od TV-oglašavanja i prelazi na digitalne kanale.

Ukoliko imate proizvod koji je namijenjen generaciji Y, izbor je sasvim jasan. Istraživanje iz 2016. godine (Nielsen Total Audience Report) prikazalo je interesantne rezultate: od 2011. do 2016. godine broj sati provedenih ispred TV-ekrana, kada je u pitanju starosna grupa 18 – 24, palo je za gotovo 10 sati nedjeljno, odnosno za 1 sat i 25 minuta dnevno.

Drugim riječima, u vremenskom rasponu od 5 godina, gotovo 40% ove starosne grupe TV je zamijenilo drugim aktivnostima (internet, onlajn streaming).

Ako svemu ovom dodamo i značajno niže troškove koje iziskuju digitalni kanali, trend rasta onlajn oglašavanja je sasvim očekivan.

Zabilježen je značajan trend rasta onlajn oglašavanja, a posebno na mobilnim platformama. Google i Facebook su, očekivano, i dalje dominantni igrači kada je u pitanju ova vrsta oglašavanja (85% ukupnog oglašavanja), pri čemu Google obuhvata gotovo polovinu čitavog tržišta.

Oglašavanje na internetu je mjerljivo. Vodeće online platforme za oglašavanje konstantno napreduju i nude nove mogućnosti za targetiranje i mjerenje rezultata (Facebook, Google AdWords, Snap).

Ono što je problem jeste činjenica da se ljudima ne dopada uvijek slika koju formiraju prikupljeni podaci. Dok se uspjeh mjeri preko engagementa, konverzije i dobitka, kao i rasta osviještenosti o brendu (brand awareness), izvještaj o internet trendovima jasno prikazuje da je mjerenje prinosa na investicije – ROI (a tek potom obezbjeđenje budžeta i resursa) najveći izazov kada je u pitanju marketing na društvenim mrežama (social media marketing). Da li je to iznenađujuće?

Iako nije na odmet raspolagati podacima o broju klikova i impresija koje ste dobili, još je bolje da znate koliko Vaši oglasi doprinose uspjehu Vašeg poslovanja. Onlajn platforme za oglašavanje unapređuju svoje servise iz dana u dan, a digitalni marketing postaje sve više mjerljiv.

Jedan od tri korisnika ima Adblocker

Još jedan interesantan podatak jeste da se rast korištenja adblockera nastavlja, pogotovo kada su u pitanju mobilni korisnici. Istraživanje kompanija Adobe i PageFair je pokazalo da je broj korisnika adblocker servisa za samo godinu dana porastao za 41% na globalnom nivou, a procjena je da će uskoro jedan u tri korisnika imati instaliran adblocker. Pop-apovi, baneri i video klipovi koji se sami učitavaju usporavaju učitavanje sajta i ugrožavaju naše korisničko iskustvo i interakciju sa sajtom na kojem se nalazimo. Činjenica je da korisnici, prilikom surfanja internetom, ne žele da budu bombardovani sadržajem koji ih ne interesuje.

Rast korištenja adblockera, kada su u pitanju mobilni korisnici, nije iznenađujuć ako se sjetimo da je u septembru 2015. godine Apple lansirao mobilni operativni sistem, iOS 9, u okviru kojeg internet pretraživač Safari podržava opciju adblockera. Drugim riječima, korisnicima iPhonea je omogućeno da blokiraju oglase koji im se prikazuju dok pretražuju internet, kao i da izbjegnu video klipove, kolačiće, pop-upove i sve ostalo što im remeti surfanje internetom.

Odgovor na pitanje da li je prikazani trend zabrinjavajući ili ne, zavisi od tačke gledišta. Većina korisnika će dati negativan odgovor, za razliku od svih koji zarađuju preko ovakvih oglasa. Ako gledate Vašu omiljenu seriju onlajn i nerviraju Vas svi pop-up prozori koji iskoče, imajte u vidu da je to način na koji sajt uspijeva da ostane održiv.

Značajan trend rasta je zabilježen i kada su u pitanju Google product listing ads – sa 29% na 52% udjela u ukupnim „plaćenim klikovima“ na Googleu. Product listing ads su oglasi koji prikazuju „bogatije“ informacije o proizvodima, kao što su slike proizvoda, cijena i ime kompanije/prodavca. Ne prikazuju dodatne ključne riječi ili tekst oglasa. To znači da, kada god korisnik unese upit za pretraživanje, Google automatski prikazuje najvažnije proizvode (uz prateću sliku proizvoda, cijenu i ime kompanije).

Ono što je interesantno jeste da se ovaj vid oglašavanja naplaćuje po „cost per click“ (CPC) metodi, što znači da plaćate kada korisnik klikne na oglas koji vodi direktno na Vaš sajt. Kada kreirate svoju prodajnu kampanju (shopping campaign), sami odlučujete koliko ste spremni da platite po jednom kliku.

Kako možemo tumačiti ove rezultate? Sa jedne strane, znamo da potencijalni kupci/klijenti odvajaju sve manje vremena na čitanje bilo kakvog tekstualnog sadržaja. Informacije koje pružaju product listing ads su sve što je potrebno – slika proizvoda, cijena i ime proizvođača. Sa druge strane, kompanijama je krajnji cilj da kupac ili klijent izvrši određenu akciju, što Google product ads omogućavaju.

Targetirani pinovi (Pinterest) vode do otkrivanja proizvoda, a potom do kupovine. Sve više ljudi se na taj način odlučuje za kupovinu, nego preko sajtova na kojima se stvari mogu kupiti online.

Promjene se ne odvijaju samo u oblasti onlajn oglašavanja. Internet trendovi 2017. obuhvataju detaljnu analizu globalnih internet trendova, interaktivnih igara, medija, interneta u Kini i Indiji, zdravstvene njege, kao i globalnih javnih i privatnih kompanija. Cjelokupan izvještaj možete pronaći ovdje.

Agencije/L.Đ

O autoru

Srodni članci