Električni automobili: Afrika, Južna Amerika i Kina u fokusu nove borbe za sirovine

Električni automobili: Afrika, Južna Amerika i Kina u fokusu nove borbe za sirovine

Ako je politika u proteklim decenijama bila uvelike i obilježena naftom, elektro-mobilnost bi lako mogla promijeniti poprišta takvih sukoba. Tu je zanimljiva Afrika, Južna Amerika, ali i sama Kina.

„Kod sirovina, pretežito su to metali i polumetali koji su potrebni za baterije u električnim automobilima je njemačka ekonomija potpuno upućena na uvoz”, kaže Torsten Brandenburg iz njemačke Agencije za sirovine (DERA).

Time nije samo otvorena mogućnost pojavljivanja problema u opskrbi, nego je i otvoreno samim proizvođačima da diktiraju cijene, izjavio je za sedmično izdanje lista Die Welt. Zapravo, veoma je malen broj kompanija koji nude sirovine koje su sve važnije za nove tehnologije.

„60% kobalta dolazi iz Konga, 70% grafita iz Kine”, kaže Brandenburg.

Litij dolazi uglavnom iz tri zemlje Južne Amerike, ali i tako ga zapravo nude samo četiri koncerna. Obzirom da su se te sirovine prije početka elektro-mobilnosti tek umjereno koristile i eksploatacija je bila ograničena i jedva mogu udovoljiti golemoj potražnji koja se ovako stvorila zbog zahtjeva za „čistim” transportom.

To nam potvrđuje i Matthias Wachter koji se u Udruzi njemačke industrije (BDI) bavi pitanjem sirovina.

„Opasnost od uskog grla u isporuci sirovina je sve veća. Jer potražnja raste mnogo brže nego kapaciteti eksploatacije.”

A to znači da je već počela utrka proizvođača iz čitavog svijeta kako da osiguraju dovoljno sirovina i naravno, po najpovoljnijoj cijeni.

To nam se može učiniti poznato iz parola prosvjednika protiv američkog rata u Iraku kada je pisalo No blood for oil. Hoće li budućnost biti da će se pisati No blood for lithium – zato da bi se vozili u „čistim” automobilima?

U svakom slučaju, njemački proizvođači automobila se ne mogu pouzdati da će na svjetskom tržištu dobiti dovoljno najvažnijih sastojaka električnog vozila. A to nije ništa drugo nego njegove baterije: dosad su svi njemački proizvođači to kupovali u pravilu u Aziji, u Južnoj Koreji ili Kini. Ali sad i njemački proizvođači užurbano planiraju krenuti u proizvodnju.

Čini se da se najdalje otišlo u BMW-u. Užurbano se ulaže novac u „Centar kompetencije za bateriju” u München, a osim 200 miliona eura se i broj tamošnjih stručnjaka želi povećati sa 50 na čak 200. Cilj je već do 2021. osvojiti saznanja kako bi se sagradila vlastita tvornica baterija, umjesto da tek azijske baterije sklapaju u svojim pogonima u Njemačkoj, SAD i Kini.

O vlastitoj tvornici razmišljaju i Bosch i Continental, ali nisu sigurni niti da li bi ta tvornica trebala biti u Njemačkoj. Po postojećoj tehnologiji za proizvodnju novog naraštaja baterija treba mnogo električne energije, zato bi se više isplatilo otvoriti tvornicu gdje je ona povoljnija.

Potražnja će sigurno biti golema: do 2025. i Volkswagen i Daimler planiraju četvrtinu svojih vozila ponuditi na električni pogon. To znači oko 2,5 miliona vozila – godišnje. Tehnologija se još uvijek istražuje, ali trenutno jednostavno nema ponude na svjetskom tržištu koja bi zadovoljila ambicije samo ovih njemačkih proizvođača.

Agencije/V.P.

O autoru

Srodni članci