Crni petak: Umjetna inteligencija promijenila način kupovine

Crni petak: Umjetna inteligencija promijenila način kupovine

Jedna od brojnih stvari koje smo uvezli na Balkan jest Crni petak kada cijene u trgovinama padaju 20-30%, a nekad i više od pedeset posto.

Ovo je idealno vrijeme za kupovinu gadgeta ili drugih proizvoda jer, ako je željeni proizvod na popustu, možete dobro uštedjeti, odnosno već sada kupiti poklone za praznike po povoljnijim cijenama.

No, osim s popustima, (online) trgovine koriste se i nekim drugim sredstvima kako bi privukle što veći broj kupaca te je, smatraju analitičari, Black Friday postao virtualno mjesto borbe između velikih trgovačkih lanaca i trgovina koje koriste naprednu tehnologiju – prvenstveno umjetnu inteligenciju i veliki broj podataka koji se prikupljaju o korisnicima, u borbi za svakog potrošača. U maloprodaji, tehnologija se prvenstveno koristi na dva načina – za predviđanje potražnje i za personalizaciju servisa.

Općenito, trgovine se na Black Friday često pokušavaju riješiti stvari sa zaliha koje nisu uspjele prodati tokom godine te ih nude po puno nižim cijenama, no zahvaljujući velikoj količini podataka koje imaju o svojim potrošačima, odnosno na temelju njihove detaljne analize, danas umjetna inteligencija puno preciznije može predvidjeti potražnju potrošača za određenim proizvodima.

Znači da trgovine uz pomoć umjetne inteligencije mogu puno učinkovitije upravljati zalihama i distribucijom proizvoda, što im omogućuje dodatno smanjenje cijena. Npr. neki trgovački centri, kao i online giganti poput Amazona i Alibabe mogu na vrijeme popuniti svoja skladišta proizvodima za koje se predviđa velika potražnja na nekim lokalnim i regionalnim tržištima, čime se smanjuju troškovi transporta.

Također, napredna umjetna inteligencija može proučavati i primjenjivati povezanost između različitih, ali sličnih proizvoda – na Forbesu su to usporedili s dobrim trgovcima i prodavačima koji će npr. ljudima koji traže jabuke, a oni prodaju samo kruške, na kraju ipak prodati kruške, iako ih potrošači na početku nisu imali namjeru kupiti. Naime, ljudskom mozgu su jabuke i kruške “na neki način slične”, kažu na Forbesu te dobri trgovci to znaju i na temelju svog iskustva, ali i prodajne vještine ljudima mogu prodati voće koje na početku nisu tražili – na online trgovinama te vještine prodavača, samo na stotinama tisuća potrošača, primjenjuju umjetna inteligencija i strojno učenje.

Za online trgovine iznimno su bitni i personalizirani servisi, odnosno servisi koji pokušavaju predvidjeti što ljudi zanima i što bi mogli sljedeće kupiti te im, na stranicama trgovina ili putem reklama na internetu pokušavaju prodati te proizvode. Dok su prije takve preporuke ovisile samo o kupovnim navikama iz prošlosti, odnosno stvarima koje su korisnici već kupovali, danas se koriste podaci iz brojnih izvora koji daju puno bolju sliku o potrošaču i proizvodima koje bi sljedeće mogao kupiti, kao i podaci o samom korisniku – spol, godine, lokacija i slično.

Što se budućnosti tiče, jasno je kako će s daljnjim razvojem tehnologije umjetna inteligencija pronaći nove načine na koje će sve tačnije i preciznije predviđati potrebe potrošača, odnosno možemo očekivati sve sofisticiranije alate koji će postavljati oglase na mjesta na kojima ćemo ih sigurno vidjeti te će određivati cijene kojima veliki broj potrošača neće moći odoljeti.

 

L.Đ

O autoru

Srodni članci